Volg het advies van de bewegingsdriehoek

- Tips

Naast de voedingsdriehoek bestaat er ook een bewegingsdriehoek. Iets wat veel mensen misschien niet weten. Een gezonde levensstijl is niet alleen het rechstreeks gevolg van gezonde voeding. Voldoende bewegen is ook zéér belangrijk. Ontdek in onderstaande blogpost hoeveel je moet bewegen om je lichaam in vorm te houden.

Met bewegen bedoelen we niet enkel sporten, elke stap telt. Veel mensen hebben een bureaujob. Dit betekent dat zij meestal 8 uur per dag zitten. Hetzelfde geldt voor kinderen die naar school gaan, vrachtwagenchauffeurs, …

Lang stilzitten is schadelijk voor de gezondheid. Zo heb je een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, gewichtsproblemen, …

Vroeger was het advies: ‘30 minuten per dag bewegen is voldoende’. Dit geldt nu niet meer omdat de term ‘bewegen’ voor iedereen anders is. Volg daarom het advies van de bewegingsdriehoek.

 

1 Stil zitten (oranje)

Dit is het gedrag dat je toont wanneer je bijvoorbeeld een zittende job hebt of aan het relaxen bent in de zetel. Slapen telt niet mee. Probeer elke 30’ even op te staan wanneer je vaak stil zit.

2 Licht intensief bewegen (lichtgroen)

Huishoudelijke taken, traag wandelen of rechtstaande activiteiten worden ingedeeld bij de licht intensieve bewegingen. Dit zijn activiteiten waarbij de hartslag normaal blijft en je nog kan blijven praten zoals voorheen.

3 Matig intensief bewegen (groen)

Bij dit type van beweging gaat je hart iets sneller slaan. Je kan wel nog gewoon blijven praten en je bent dus niet buiten adem. Dit type van activiteit levert meer gezondheidsvoordelen op dan licht intensieve activiteiten. Dagelijks matig intensief bewegen is dus belangrijk.

4 Hoog intensief bewegen (donkergroen)

Minstens éénmaal per week dit type van beweging doen is noodzakelijk. Bij hoog intensieve inspanningen zal je hart sneller slaan, je ademhaling versnellen en praten zal niet meer zo vlot gaan. Dit type van beweging levert meer voordeel op dan de licht en matig intensieve bewegingen.

Conclusie

Je moet voor jezelf een goede mix vinden tussen de verschillende bewegingsstijlen. Blokkeer bepaalde momenten in jouw agenda zodat je voldoende tijd neemt om te bewegen en je lichaam dus te trainen.