Waarom is zonlicht zo belangrijk voor jouw lichaam?

- Tips

Je hoort wel eens dat mensen een tekort hebben aan vitamine D. Vaak gaan mensen supplementen kopen om dit tekort aan vitamine D aan te vullen. Maar wat velen niet weten, is dat zonlicht de belangrijkste bron van vitamine D is voor ons lichaam. Maar liefst 90% van de vitamine D in ons lichaam is afkomstig van de zon!

De functie van vitamine D

Dankzij vitamine D wordt het calcium uit de voeding via de darm opgenomen in het bloed en komt het in het bot terecht. Vitamine D zorgt er dus voor dat ons skelet en botten stevig blijven. Bovendien ondersteunt vitamine D ook de goede werking van de spieren waardoor de kans op vallen en eventuele breuken ook verkleint.

Verschillende soorten vitamine D

Er bestaan meerdere soorten vitamine D, de meest belangrijke voor ons zijn:

Vitamine D2 (de plantaardige vorm)

Deze vind je in beperkte hoeveelheden terug in voeding van plantaardige oorsprong. Bijvoorbeeld in aan het zonlicht blootgestelde paddestoelen.

Vitamine D3 (de dierlijke vorm)

Vitamine D3 komt voor in voeding van dierlijke oorsprong. Enkele goede bronnen zijn bijvoorbeeld:

  • vis (wilde zalm, haring, paling, ...)
  • eidooiers
  • lever

Nu naast deze producten vind je vitamine D ook terug in andere voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld ontbijtgranen. 

Moet je deze producten dus veel eten?

Het antwoord is neen. Slechts 10% van de vitamine D die ons lichaam nodig heeft, kunnen we uit voeding halen. De belangrijkste bron is en blijft het zonlicht. Onder invloed van het zonlicht maakt de huid namelijk zelf vitamine D3 aan. Eet dus gewoon evenwichtig en gezond en je zal meer dan voldoende vitamine D uit jouw voeding kunnen halen.

TIP: Aanbevolen wordt om dagelijks minstens een kwartier tot een half uur buiten te komen met het gezicht en de handen onbedekt.

Het gebruik van supplementen

Normaal volstaat het om genoeg buiten te komen zodat de huid vitamine D kan aanmaken. In de praktijk lukt dit echter niet altijd. Mensen op leeftijd komen bijvoorbeeld minder vaak buiten. Dit kan dus een probleem vormen! Zeker als je in het achterhoofd houdt dat de aanmaak van vitamine D bij ouderen veel lager ligt dan bij jongeren.

Wanneer iemand dus echt een vitamine D tekort heeft (en dit zelf op natuurlijke wijze niet kan aanvullen), dan moet deze starten met het gebruik van supplementen.

Waar kan je supplementen kopen?

Geregistreerde vitamine D-supplementen die geregistreerd zijn als geneesmiddel (enkel te koop in apotheek) bevatten vitamine D3.

De niet-geregistreerde supplementen (die je dus overal kunt kopen) bevatten vitamine D2. Sommige studies suggereren dat de inname van vitamine D3 veel efficiënter is dan vitamine D2. Al is het natuurlijk altijd beter om iets in te nemen dan helemaal niets.

TIP: Bij inname van supplementen vitamine D is het belangrijk om na te gaan of je ook wel de aanbevolen hoeveelheid calcium binnenkrijgt. Calcium en vitamine D werken immers samen om in balans te zijn.

Bij twijfel, laat ons iets weten zodat we jou kunnen vertellen of alle hoeveelheden kloppen! Contacteer ons hier!